Galvin Green – een klein bedrijf met een groot merk

 

Een van’s werelds bekendste merken voor golfkleding, met name regenkleding, is zweeds. Galvin Green is met functionele kwaliteitskleding de wereld aan het veroveren.

Galvin Green? Wat is dat? Regenkleding, zegt iemand. Zeker, maar Galvin Green is zoveel meer. Het is een multi-layer concept met ongeëvenaarde toewijding voor functioneel materiaal. Vandaar de bedrijfsslogan ‘We never compromise!’

Maar waar komt Galvin Green vandaan? De naam is een tikje mysterieus en exclusief en alle reclame is in het Engels. Komt Galvin Green dan niet uit Engeland? Of is het Amerika?

Of toch uit Zweden? Euh?...

In Växjö, een stadje in Småland in Zuid-Zweden, bevindt zich een van de allerbekendste fabrikanten van functionele golfkleding, gemaakt van hoogwaardig materiaal en met baanbrekend design.

Het begon allemaal heel anders.

Tomas Nilsson, die ruim 30 jaar geleden Galvin Green oprichtte, produceerde aanvankelijk werkkleding. De volgende stap waren T-shirts en trainingskleding voor de sportsector.

In de vroege jaren 80 zette het bedrijf in op speciale technische kleding, waarbij verschillende merken voor sportkleding en ski-uitrusting werden gecreëerd. Galvin Green was er dus vroeg bij met het gebruik van technische materialen in kleren.

Maar er ontbrak nog iets: golfkleding, en dan in het bijzonder regenkleding.

Om de beste kwaliteit te kunnen bieden begon Galvin Green samen te werken met Gore 1990, de producent van Gore Tex, en werd voluit de kaart van de premiumproducten getrokken.

Gore Tex met 900.000.000 miljoen poriën

Alle Galvin Green-regenkleren van Gore Tex worden in fabrieken met de hoogste kwaliteitsnormen geproduceerd. Gore Tex is een membraan in de stof met 900.000.000 miljoen poriën per vierkante centimeter. Dat zijn véél poriën. Het is als een regendruppel die in een voetbalstation valt, bij wijze van vergelijking. De poriën zijn 20.000 keer kleiner dan een waterdruppel, maar 700 keer groter dan een zweetdruppel. Daardoor wordt het zweet door het materiaal afgevoerd, terwijl regenwater niet naar binnen kan. Dat klinkt als sciencefiction, maar het werkt ongelooflijk goed.

Hoe zorg je er dan voor dat deze fijne Gore Tex-kledingstukken lang meegaan?

“Om Gore Tex te onderhouden kun je de stof het best regelmatig wassen. Zo blijven de vezels zuiver en behoudt het materiaal zijn functionaliteit. Alleen bij regelmatig wassen werkt het Gore Tex-membraan zoals het moet,” vertelt Mats Lundqvist, hoofd design en productontwikkeling bij Galvin Green.

Golf en niets anders

Bepaalde factoren hebben tot het succes van Galvin Green geleid. Een van de voornaamste is dat het bedrijf zich helemaal op golf heeft toegelegd.

“Bij ons bedrijf draait alles om golf – non-stop,” zegt marketingmanager Nicholai Stein.

Het komt de golfers ten goede dat Galvin Green zich zozeer op golf concentreert. Het bedrijf luistert aandachtigt naar feedback van golfers en werkt hard om hun wensen te vervullen bij het ontwikkelen van nieuwe producten.

“Voor ons staat een ding voorop, namelijk altijd in de behoeften van de spelers voorzien,” zegt Nicholai Stein.

Alle kledingstukken bevatten diverse finesses waaraan je kunt zien dat ze voor golf zijn ontworpen, al staat natuurlijk niets je in de weg om te gaan zeilen in een functionele golfpolo of een boswandeling te maken in een regenpak van Galvin Green.

“De productontwikkeling is helemaal op golf gericht. Een voorbeeld daarvan zijn de verstelbare borstwijdte en de smallere mouwen waardoor het regen- of windjack niet hindert bij het slaan. Dat spreekt eigenlijk vanzelf als je erover nadenkt. Er is nog steeds ruimte voor productontwikkeling bij regenkleding,” vertelt Mats Lundqvist.

De kleding ademt en is zeer waterdicht, wat eveneens een must is bij een bedrijf dat nooit concessies doet. Een bewijs hiervan zijn de afgeplakte naden van de regenkleding. Afgeplakte naden zijn standaard, maar dankzij een nieuwe techniek wordt tape van 13 millimeter gebruikt, waar vroeger 22 milimeter brede tape nodig was. Dat bespaart gewicht en het oppervlak waar het kledingstuk kan ademen, is groter.

Galvin Green besteedt ook veel aandacht aan kleur.

“We hechten belang aan een eigen Galvin Green-stijl met veel kleur. Het kan oranje, wit of rood zijn, of combinaties van verschillende kleuren. Het valt niet meteen iedereen in de smaak, maar wij vinden dat dit de golfsport vooruit helpt en wellicht zelfs een stukje vrolijker en lichtvoetiger maakt,” aldus Mats Lundqvist.

Laag op laag en veel kleur

De klassieke golfoutfit is een wollen trui en een katoenen polo. Aangenaam en fijn, maar niet optimaal voor golf. De beste golfkleding is van functioneel materiaal gemaakt. Verder geldt het laag-op-laagprincipe. Of zoals Galvin Green het noemt, het ‘multi-layer concept’. Hetzelfde principe wordt bij skiën of bij bergtochten toegepast.

“Om tot het beste multi-layer concept te komen, hebben we een eigen tussenlaag ontwikkeld, Insula, van polyester, verwant met fleece-stof. Het zuigt geen vocht op, het is makkelijk te onderhouden, het ademt en het heeft een goed warmte-isolerend vermogen,” legt Mats Lundqvist uit.

Het Galvin Green-assortiment omvat niet alleen regenkleding en windstoppers maar ook ondergoed, compressiekleding, handschoenen, petten, polo’s en truien. Ze vallen allemaal onder de noemer functionele kleding.

Het materiaal is namelijk doorslaggevend voor Galvin Green. Met het juiste materiaal is een kledingstuk fijner om te dragen en makkelijker om te onderhouden.

Galvin Green – We never compromise!

“Wij vinden dat je als golfer zowel een windstopper en een regenpak moet hebben. Het een sluit het ander niet uit, ze vullen elkaar aan. Windstoppers hebben veel voordelen te bieden. Ze zijn licht, goedkoop en zacht. Verder zijn ze regenbestendig, maar minder dan echte regenpakken,” zegt Mats Lundqvist.

Een variant op het regenpak en de windstopper, die de afgelopen jaren steeds populairder is geworden, is een kledingstuk met korte mouwen.

“Korte mouwen zijn praktisch op de golfbaan, met name bij windstoppers. Meestal hoef je alleen je lichaam tegen de wind te beschermen. Met korte mouwen is het makkelijker om te spelen,” meent Mats Lundqvist.

Galvin Green gaat niet alleen door met product-ontwikkeling maar positioneert zich ook op zijn kernmarkten Duitsland, Engeland, Zweden en de VS. De VS? Ja, het grootste golfland is een deel van de marktstrategie. Daar wil het bedrijf samenwerken met de 500 belangrijkste golfclubs en hun golfshops.

Een twintigtal medewerkers in Växjö, twee in de VS en tien in Engeland werken aan dit project.

Galvin Green – iets duurder – iets beter – oftewel, een klein bedrijf met een groot merk.