Light and Tight

Enkele jaren geleden zal de aandachtige toeschouwer op de Solheim Cup hebben gemerkt dat de amerikaanse dames bij elke slag hun regen- of windjack uitdeden. De europese speelsters hielden hun jack gewoon aan. 

Ons uitgangspunt is altijd hoe golfers zich bewegen, hoe ze zich voelen met regenkleding aan, vertelt Chris Mattsson, hoofdontwerper bij Abacus Sportswear. Het bedrijf heeft al vijf keer het Solheim Cup-team van kleding voorzien.

“Dit uiteraard gecombineerd met functionaliteit, d.w.z. de spelers droog en warm houden. Daar zijn we voortdurend mee bezig,” verklaart ze.

Toen ze de Europese deelnemers zag spelen in de kleding die zij had ontworpen, begreep ze dat haar bedrijf op de juiste weg was. Kleding – of het nu om poloshirts, jacks of broeken gaat – horen uit je gedachten te verdwijnen zodat ze je niet afleiden. Het moet iets vanzelfsprekends zijn, ja zelfs iets genotvols. Daar zijn voorbeelden genoeg van.

“Zeker, de Zweedse topper Anna Nordqvist speelde laatst nog in een regenjack onder een stralende zon en strakblauwe hemel, wat een duidelijk bewijs was dat ze zich goed voelde in haar kleding. Ik zou zelfs durven beweren dat zo’n goed gevoel een voorwaarde is voor een lage score.

Je kunt slagen uitsparen als je de juiste kleding draagt,” zegt Chris Mattsson met een glimlach.


Chris heeft nauw samengewerkt met de recentste Solheim Cup captains om aan de wensen van iedere speler te voldoen. Het weer is een belangrijke factor in een toernooi als de Solheim Cup. Iedereen moet zich comfortabel, goed beschermd en mooi kunnen voelen in functionele kleding. Kleding kan namelijk bepalend zijn voor het resultaat.

“Bij zo’n nauwe samenwerking luister ik volop naar de commentaren en ervaringen van de anderen. Zo drong voor het toernooi in Colorado in de VS aanvoerder Lotta Neumann erop aan dat de kleding licht van kleur was, want het klimaat was warm en vochtig. Kleding met lichte kleuren stoten de warmte beter af dan donkere of zwarte kleding.”

Abacus Sportswear ontwerpt al twintig jaar golfkleding, en de ideeën van toen, over wat het bedrijf wilde doen en voor welke waarden het voor stond, houden stand.

“Ik blik af en toe terug om te zien wat ons destijds dreef,” vertelt Sven-Olof Karlsson, algemeen directeur en oprichter, “en stel met genoegen vast dat we nog steeds ons oorspronkelijke concept volgen.”

Twintig jaar geleden zag hij een grote behoefte om golfkleding te vernieuwen en te moderniseren. En hij was niet de enige. Er waren meer spelers op de markt die er net zo over dachten, maar die concurrentie was stimulerend.

“Daardoor kregen golfers eindelijk de smaak te pakken voor een wat gedurfdere, kleurrijkere stijl. Met dank aan Jesper Parnevik, die de gangmaker was. Al droeg hij niet onze kleding, hij was wel het nieuwe boegbeeld. Maar we hechten ook toen al veel belang aan functionaliteit.”

Het was wellicht geen toeval dat er veel Zweedse merken bekend werden om hun regen- en windkleding. Om het weer te trotseren heb je nu eenmaal de juiste spullen nodig. “Tja, wat dat betreft hadden de Britten toonaangevend kunnen zijn,” oppert Sven-Olof, “maar in die tijd ondernamen zij weinig. Nee, voor vernieuwing moest je in Zweden zijn.”

Hij heeft zelf bij een Engels bedrijf in de sector gewerkt en stipt aan dat hij op veel conservatieve denkbeelden stuitte.

“Over conservatisme gesproken, dat geldt ook voor veel Zweedse golfers. Als ik wat zelfkritisch mag zijn, hadden we nog sterkere marketing kunnen voeren voor onze nieuwe materialen en de moderne en functionele kleding die we daarmee produceerden.

Sommigen, of beter gezegd velen, vinden het moeilijk te geloven dat onze producten echt regenbestendig zijn, als je ziet met wat voor flinterdunne materialen we werken.

Deze materialen zijn enorm verbeterd. Ze zijn waterafstotend en warm zonder zweterig aan te voelen, daar hebben we lang aan gewerkt, maar nu moet alles stretch zijn. Een kledingstuk hoeft niet los en ruim te zitten. Het is ook fijner als je het niet hoort bij het bewegen. Stil en beweeglijk moet het zijn.”

Hij vertelt met nadruk dat de hoekstenen van het merk functionaliteit, design en kwaliteit zijn. De meeste merken worden graag met functionele, mooie kleding van goede kwaliteit geassocieerd, maar Abacus wil voortdurend op deze hoekstenen voortbouwen. Daarvoor moet het bedrijf de juiste materialen en stoffen vinden – in alle opzichten een enorme taak.

“Ja, voor elke nieuwe collectie bekijken we vrijwel alles wat op de markt te vinden is. We onderzoeken twintig- tot dertigduizend stoffen om uit te vinden wat ons het best past.”


Qua prijs ligt Abacus iets onder de concurrenten. Is een lager prijsniveau zonder meer positief?

“Ja, we houden vast aan dat imago, want ik vind dat wij de consumenten een hoge waarde bieden voor het geld dat ze uitgeven.”

Maar we gluren niet voortdurend naar onze concurrenten. We concentreren ons op onze eigen ontwikkeling. Een goed voorbeeld is de nieuwe ritssluiting van onze regenbroeken. Die stopt een eind boven de onderkant van de broekspijp. Op die manier krijg je geen natte voeten. Het water loopt niet in de schoen omdat de stof op de buitenkant van de schoen rust. Bovendien kan de lengte van de broekspijp makkelijker worden aangepast als er geen rits in de weg zit.

We nemen dit jaar ook een grote stap voorwaarts met de XSeries. Dat is een nieuw concept dat op het gebied van functionaliteit en design meteen de voorhoede inneemt. Het is volledig nieuw.

Een klein maar belangrijk voorbeeld vind je bij onze regenjacks. De mouwen zijn bovenaan voorzien van een elastiek, zodat de speler die makkelijk een stukje kan optrekken, zonder gedoe met klittenband zoals bij de meeste andere merken.

Hoewel de ontwikkelingen razendsnel gaan, bestaan er nog geen volledig onderhoudsvrije stoffen. Na elke wasbeurt kun je het best het materiaal weer waterafstotend maken.

“Ja, maar ook hier zijn we toch alweer een heel eind gekomen,” meent Sven-Olof.

“Tegenwoordig gebruiken we steeds meer milieuvriendelijke stoffen. In onze collectie X 37.5 worden weinig chemicaliën verwerkt, maar wel onder andere kokosnoot en lavazand.


We kunnen met genoegen vaststellen dat Zweden wat dat betreft een voorloper is. Andere landen volgen nauwkeurig waar wij mee bezig zijn.”

Vrijetijdsbesteding buitenshuis neemt toe, wat hoge eisen stelt aan het gebruikte materiaal. Je hebt kleding nodig waarin je beter kunt presteren en ten volle van je inspanningen kunt genieten. Het is dan ook geen verrassing dat bijvoorbeeld ruiters en wielrenners in het merk Abacus geïnteresseerd zijn.

“Ja, het klopt dat we veel vragen krijgen van deze doelgroepen, maar we blijven ons op golf concentreren. En die keuze maken we omdat we ontzettend veel belang hechten aan de juiste functionaliteit. We besteden veel aandacht aan de kleinste details van de kleding en van het bewegingspatroon dat aan de basis ligt voor de functionaliteit en prestaties.

Hedendaagse sporten zijn dermate gespecialiseerd dat je twee keer moet nadenken voordat je je ook daarop gaat richten,” aldus Sven-Olof Karlsson.

“Momenteel is dat niet aan de orde.

Maar toch maken we dankbaar gebruik van triatleten om bij het zwemmen, fietsen en hardlopen onze kleding te testen.”

“Hun ervaringen zijn erg waardevol voor ons,” vult hoofdontwerper Chris Mattsson aan. “Als onze kleding het goed doet bij hen, dan weten we dat die het ook goed doet op de golfbaan.”

Ze zou maar wat graag aan haar tekentafel gaan zitten om ook voor zulke sporten kleren te ontwerpen, maar tot nader order houdt ze het bij golf.

Overigens is een abacus oorspronkelijk een telraam dat door de eeuwen heen is gebruikt om te rekenen. Er zijn veel mensen die ook nu en in de toekomst op Abacus rekenen.