EEN KLEURRIJKE ZOMER

Maak je klaar voor zon, wind en mogelijk ook wat regen. De zomer komt eraan en in onze winkel vind je mooie golfkleding voor alle weertypen. De rode draad voor deze zomer? Dessins, ruiten, opdruk en vrolijke kleuren.

De nieuwe golfmode is niet alleen mooi maar ook functioneel ontworpen voor vele, lange dagen op de golfbaan, in de blakende zon of bij een strakke bries. De eerste zomercollecties omvatten uiteenlopende stijlen: sobere, klassieke varianten met prachtige kleuren van FootJoy, Peak Performance en Ping, sportieve outfits van Adidas en Puma, modieuze kleding van Callaway, Original Penguin en Daily Sports... en nog veel meer.


Daily Sports: Zomers fris

In de collecties van Daily Sports zijn golf en mode sterk verweven. Ook in de collectie voor dit jaar ontbreken de populaire en unieke mesh-topjes niet. De topjes zijn verkrijgbaar met vijf prints en er is een mouwloos model voor warme dagen. Ze hebben mooie patronen met bloemen, frisse kleuren die ons naar de zomer doen verlangen en leuke versieringen van stras. Deze collectie is makkelijk te combineren naar eigen smaak.

Daily Sports richt zich tot de vrouwelijke golfer die van modieus design houdt, maar ook een uitstekende pasvorm op prijs stelt. Voorbeelden van dat laatste zijn natuurlijk de bijzonder populaire broekmodellen Magic, Lyric en Miracle. Het zijn grote verkoopsuccessen dankzij de kwaliteit en de vrouwelijke snit. De primaire doelgroep is actieve vrouwen die van golf houden, die oog hebben voor mode die net even anders is en die levensvreugde uitstralen.

Callaway: Kleurrijke dessins

Ely Callaway wilde golfen leuker maken. Toen hij in 1991 Big Bertha lanceerde, bracht dit een revolutie teweeg. Golf werd meer toegankelijk voor het grote publiek. Met deze driver begonnen golfers ineens in een mooie boog af te slaan vanaf de tee.

Sindsdien bedenkt Callaway steeds weer nieuwe dingen. Golf moet tenslotte leuk zijn en blijven! Je ziet het terug in de modecollecties van het merk. Callaway verstaat ook hierin de kunst om bij de tijd te blijven. De tijd van gestreepte polo’s en truien met blokmotief is voorbij en maakt plaats voor nieuwe stoffen en dessins. De toon werd al in 2018 gezet, maar in de collectie 2019 zien we verrassende dessins. Callaway onderstreept daarmee haar toonaangevende rol op het gebied van design. We zien een nieuwe collectie die allesbehalve basic en onopvallend is maar juist het tegenovergestelde nl. levendig en vrolijk. Ongeveer zoals je je voelde toen je voor het eerst met een Big Bertha sloeg...  

Wat functioneel materiaal betreft, streeft Callaway naar een meer duurzame productie. Over een paar jaar  moet de Callaway-collectie grotendeels van recycled materiaal worden gemaakt. Mooi zo! 

Ping: Klassieke stijl

Weinig bedrijven hebben zulke trouwe klanten als Ping. Golfers die ooit een Ping-set hebben gekocht, zullen meestal weer eentje van Ping kopen als hun oude clubs eenmaal versleten zijn 

Maar ook de modecollecties van Ping zien er altijd goed en eigentijds uit. Drie jaar geleden brak een nieuw tijdperk aan. De kledingcollectie omschrijven ze bij Ping als ‘een beetje Brits – ingetogen en discreet’. Daar zit een idee achter. Steeds meer golfers willen hun mooie golfkleding ook buiten de golfbaan kunnen dragen. Je moet rechtstreeks vanaf de golfbaan een restaurant kunnen binnenlopen zonder dat alle ogen op jou gericht zijn. Zoals een vertegenwoordiger van het merk het uitdrukt: “Als je dan toch zulke dure kleren koopt, dan wil je ze voor meer dan alleen golf kunnen gebruiken. Daarom vind je bijvoorbeeld geen ontsierende grote logo’s op de kleding.   

De collectie bevat leuke en interessante nieuwtjes. Bijvoorbeeld ‘Elden’, een trui met rits en lange mouwen die volledig waterdicht is. Verder zien we ook weer katoen in enkele van hun functionele poloshirts. Op de huid voelt katoen nu eenmaal onovertroffen aan. De kleuren zijn klassiek, de pasvorm is Europees en het geheel oogt goed van snit.

Original Penguin: Het origineel is terug

Sommigen beweren dat Original Penguin by Munzingwear het origineel is op het gebied van golfpolo’s. Het merk ontstond in het midden van de jaren 50 en nu is Original Penguins by Munzingwear terug in Nederland. De nieuwe collectie heeft veel inspiratie gehaald uit fashionwear. Er zijn heel wat dessins, waarvan er sommige een beetje gek zijn. De Penguin heeft humor! Alle shirts hebben een eigen naam en thema, bijvoorbeeld Pete on a Trip Polo, met een pinguïn die op reis is. Een ander model dit jaar is een replica van het oorspronkelijke shirt met smokingkraag en borstzakje. 

FootJoy: Een sobere lijn

Geen schoenen ter wereld leggen zoveel kilometers op de golfbaan af. Al in 1927 was FootJoy de officiële schoen van het Amerikaanse Ryder Cup-team onder leiding van de glamoureuze champagneliefhebber Walter Hagen.

Sindsdien is er weinig veranderd. Footjoy is weliswaar een merk met traditie, maar het meest gaat het om comfort en prestatievermogen –  wat we meestal gewoonweg kwaliteit noemen. Tegenwoordig produceert FootJoy niet alleen schoenen, maar ook sokken, handschoenen, regenkleding en – sinds 2012 – golfkleding. En dat gebeurt in dezelfde traditie. De FootJoy-golfcollecties zijn sober en klassiek, maar toch modern qua lijnen, kleuren en look. En FootJoy straalt natuurlijk tour-gevoel bij de vleet uit. Honderden spelers op proftours over de hele wereld gebruiken producten van dit bedrijf. De Fashion-lijn voor 2019 heeft vier kleurthema’s.

Deze kleurencollecties kunnen worden gecombineerd met kleren van de andere FootJoy-collectie die Essentials heet. Effen marineblauw, wit en rood vormen de basis, maar dit jaar zijn er ook heel wat eigentijdse varianten van poloshirts met verfijnde dessins. Al ben je een klassiek merk voor golfers die van stijlvolle kleding houden, dat betekent niet dat je niet met je tijd kunt meegaan...

Puma: Sportief!

Sinds Puma in 2004 zijn entree maakte, geeft dit merk een verkwikkende en kleurrijke touch aan de golfsport. Ze namen meteen een eigen plaats in en wekten de aandacht door een ongegeneerde kijk op stijve golftradities. Puma was echt een frisse wind! Dat blijft ook zo, maar in 2019 gaat het meer om het vinden van een goed evenwicht. Het merk behoudt zijn voorliefde voor kleuren en patronen, maar biedt nu ook een meer geklede stijl met duidelijke elementen uit de sport. In het golf is de huidige trend onmiskenbaar een sportieve stijl. Dat is natuurlijk koren op de molen van een merk als Puma. Ze komen nu eenmaal uit de sportwereld. 

Nieuw voor dit jaar is FusionYarn. Dat is functioneel materiaal waarin katoen is verwerkt. Dat geeft de stof een zacht en natuurlijk gevoel zonder afbreuk te doen aan de functionaliteit. Ook de naadloze Evoknit-trui zal in de winkel voor veel nieuwsgierige blikken zorgen. Hij ademt goed, bestaat in diverse kleuren en voelt heel fijn aan op de huid.

Adidas: Wortels in de sportwereld

In 1954 gebeurde er een klein mirakel. Duitsland versloeg het onoverwinnelijk geachte Hongarije op het wereldkampioenschap voetbal. Na de wedstrijd werd als verklaring gegeven dat de Duitsers met lichte schoenen met schroefnoppen hadden gespeeld, terwijl de Hongaren nog steeds zware hoge schoenen van Engelse makelij droegen.  

Dat was voor Adidas het startpunt voor een klim naar de top. Thans is het een van de meest invloedrijke sportmerken van de wereld. Dat geldt ook voor golf, dat hoe langer hoe meer een sport is zoals alle andere. Dat zie je aan de spelers op de tour. De spelers zijn goed afgetraind en slaan de bal harder en verder dan ooit. Je ziet het ook in golfwinkels, met name wanneer je de Adidas-collectie voor 2019 bekijkt. Een deel van de kleding vertoont duidelijke kenmerken van fitness- en hardlooptraining. Zo is de Boost-zool oorspronkelijk voor hardlopers ontworpen, maar nu zie je hem ook bij golfschoenen. (Wie met Boost-schoenen heeft gespeeld, ruilt ze niet makkelijk meer in voor iets anders.) En bij sommige damestopjes zie je dat de snit en de lijnen geïnspireerd zijn op intensieve training in de sportschool. Het is vast geen toeval dat Adidas de nummer 1 van de wereld, Dustin Johnson, onder contract heeft als uithangbord voor haar kleding. Hij was een goede veelzijdige sporter voordat hij besloot om zich volledig op golf toe te leggen. Behalve zijn ruime golfcollectie heeft Adidas ook nog adipure. Dat is klassieke golfkleding die op de tour bijvoorbeeld door Justin Rose wordt vertegenwoordigd.

Peak Performance: Doet het altijd goed

Het ging vanaf de start bergopwaarts. Toen Peak Performance in 1986 in Åre werd opgericht, was het een merk voor skiërs. Het duurde echter niet lang voordat het zich als een van de meest trendy golfmerken vestigde. De eerste golfcollectie van Peak Performance werd in 1991 gelanceerd. Sindsdien is het een vast onderdeel van het merk.  

Wellicht is Peak Performance zo’n groot golfmerk geworden omdat Peter Hedblom en Helen Alfredsson ambassadeurs voor het merk waren. En toen Alexander Norén op de Europese tour zijn eerste overwinningsbeker omhoog hield, droeg hij kleren van Peak Performance. Verder was Peak Performance een tijdlang kledingsponsor van drie toernooien van de Europese tour en van de nationale Zweedse tour SGT. De nieuwe golfcollectie is technisch geavanceerd en oogt verfijnd met de nadruk op functionaliteit. Aangezien Peak Performance van oorsprong een skimerk is, hechten ze veel belang aan technische materialen. De collectie is ontworpen voor de enthousiaste golfer die oog heeft voor prestatievermogen en stijl. Multifunctionele kleding is ook een  belangrijk element van deze collectie, waarin golf en urban fashion tot een mooi geheel worden verweven. De kleding is bedoeld voor golfers die zich met gemak tussen diverse activiteiten bewegen en een snel en actief leven leiden. Functionaliteit komt op de eerste plaats, maar ook stijl is heel belangrijk. Deze kleren doen het goed op de golfbaan, maar ook daarbuiten.

Galvin Green: Elegante functionaliteit

Al 30 jaar weigeren ze elk compromis te sluiten en dat heeft Galvin Green in grote delen van de wereld een onaantastbaar imago bezorgd. Hun regenkleding is niet alleen functioneel en van goede kwaliteit, maar heeft ook een kenmerkend design. Dit jaar lanceert Galvin Green een nieuw regenjack met panden van GORE-TEX Superstretch-materiaal. Het zou kunnen dat je het al hebt gezien, want in de Ryder Cup waren er Europese spelers die het droegen. Dit jaar breiden ze ook hun Interface-lijn uit: dat is een veelzijdig kledingstuk dat goed ademt, tegen wind beschermt en waterafstotend is. Wat polo’s betreft komt Galvin Green met een grotere collectie dan ooit. Sommige kledingstukken hebben opvallende dessins zoals stippen, strepen, vierkanten, terwijl andere meer discreet zijn. Dat geeft de kleding een elegantie waardoor deze in uiteenlopende omstandigheden bruikbaar is. Nog steeds voeren felle kleuren de boventoon, maar kleding zien we minder. Daarentegen hebben veel kledingstukken mooie, opvallende details.