Het Hovland-effect stuwde J.Lindeberg naar nieuwe hoogten
J.Lindeberg is een van de populairste kledingmerken in Golfstore-winkels. In Noorwegen bijvoorbeeld hebben golfers dit jaar 50% meer Lindeberg-kleding gekocht dan in 2023. Wellicht is dit succes toe te schrijven aan het Noorse golficoon Viktor Hovland of het grote aantal Noorse jongeren die golf spelen?
“Het Hovland-effect was wereldwijd ongelooflijk sterk! In enkele uren tijd stegen onze vermeldingen in mediaclips met 650% toen Viktor tijdens de Masters ons azalea-shirt droeg,” vertelt CEO Hans-Christian Meyer.
“Het shirt was dezelfde dag nog uitverkocht. Onze langdurige en nauwe samenwerking met Viktor steunt op wederkerigheid en het is leuk om te zien hoe we de afgelopen jaren samen zijn gegroeid. We hebben onze positie versterkt als innovatief en gewild kledingmerk binnen het golf.”
Ook in de Golfstore-winkels valt het merk op dankzij voortdurende vernieuwing en een mix van gedurfde en meer traditionele ontwerpen.
“We streven er voortdurend naar om de grenzen tussen sport en mode uit te dagen, vandaar onze gedrevenheid. We willen altijd iets nieuws creëren, iets wat niet alleen goed presteert op de golfbaan, maar ook daarbuiten mooi oogt. Die mentaliteit zit verankerd in alles wat we doen en wordt geïnspireerd door onze roots in Stockholm en New York. We richten ons altijd op collecties die een stap voor liggen qua ontwerp en techniek,” zegt Meyer.
Waar is dit succes aan te danken?
“We focussen op innovatie en kwaliteit en luisteren altijd naar onze klanten. Verder hebben we ons assortiment uitgebreid en producten ontwikkeld die functioneel en modieus zijn, want dat spreekt zowel professionele spelers aan als mensen met een actieve levensstijl, die onze doelgroep vormen.”
En wat staat de kledingsector te wachten als je in je kristallen bol kijkt?
“Een grote trend die we zien, is de verdere ontwikkeling van technische hybride kleding, kleding die sportprestaties met een meer alledaagse stijl combineert. Wij denken dat golfmode nog veelzijdiger zal worden. Het wordt een manier om je persoonlijke stijl uit te drukken. Daarom focussen we bij onze kleding op de nieuwste materialen en functies die zowel op de baan als in de stad passen.”
Over de toekomst gesproken, we willen dat de komende generaties golf net zo leuk vinden als wij, of zelfs leuker. Hoe ziet jullie duurzaamheidsbeleid eruit?
“Duurzaamheid staat centraal in onze strategie en speelt mee bij alle beslissingen die we nemen, van design en materiaalkeuze tot productie. We zetten ons voortdurend in om onze milieubelasting te verminderen door steeds meer gerecycled materiaal te gebruiken en met gecertificeerde leveranciers te werken. We kiezen voor materiaal met OEKO-TEX- en Bluesign-labels om te garanderen dat onze producten niet alleen van de hoogste kwaliteit zijn maar ook op een manier worden geproduceerd die verantwoord is voor en door de fabrieksmedewerkers. De tijdloze kledingstukken van topkwaliteit die we ontwerpen gaan ook langer mee. Je kunt ze heel veel jaren dragen zonder dat ze oud worden.”