Adidas – terug in de schijnwerpers

Begin jaren 2000 droegen rijzende sterren als Sergio Garcia en Justin Rose kleding van Adidas. Maar na een paar jaar belandde de kleding vaak in de uitverkooprekken. Je zou kunnen denken dat Adidas golf de rug had toegekeerd.
Maar nu is de wind gedraaid. Het sportmerk staat opnieuw midden in de belangstelling en de inzet binnen golf lijkt noch voorzichtig, noch tijdelijk. Adidas is hipper dan ooit en de logische keuze voor velen – van amateurs wereldwijd tot toursterren zoals Ludvig Åberg.

– Adidas heeft nieuwe energie gekregen doordat we al onze aandacht hebben besteed aan het écht begrijpen van de ontwikkeling van golf in de afgelopen jaren. Tegenwoordig zoekt de golfer niet alleen functionaliteit, maar ook merken die passen bij hun levensstijl – zowel op als buiten de golfbaan, zegt Sam Strange, General Manager bij Adidas Golf Europe, en vervolgt:
– Door innovatie en design te combineren met de behoeften van de moderne golfer zijn we erin geslaagd grote interesse in ons merk te wekken.

Met de blik op jonge golfers

Golf is van oudsher verbonden met een traditionele en conservatieve dresscode. Maar vandaag de dag komt de sport in aanraking met een nieuwe generatie spelers die iets heel anders zoekt. Precies daarop heeft Adidas ingespeeld bij de ontwikkeling van de collecties van de afgelopen jaren. Het resultaat is onder andere te zien in een samenwerking met mode-icoon Johan Lindeberg en een nieuwe retro-lijn die al snel enorm populair werd.
– We hebben met golfers zelf gesproken en ook de bredere modetrends onderzocht, zodat we zeker weten dat onze producten aansluiten bij de moderne golfer. Alles wat we doen moet hun behoeften weerspiegelen, zegt Sam.

Voorloper op meerdere fronten

Ook op het gebied van duurzaamheid heeft Adidas een voortrekkersrol genomen door kleding te ontwikkelen en produceren van gerecyclede materialen met een lage milieu-impact – passend bij de groene fairways, waar steeds meer spelers verantwoordelijkheid van merken verwachten.
De comeback van Adidas gaat niet alleen over sport, maar ook over aanwezig zijn waar de toekomst van golf zich afspeelt – in de ontmoeting tussen traditie en innovatie, tussen het groen van de golfbaan en de dynamiek van de stad. Daar bouwt het merk momenteel aan zijn nieuwe identiteit, en daar wordt golf opnieuw een van de belangrijkste etalages.
– Voor ons gaat het erom golf zowel spannend als toegankelijk te maken, terwijl we trouw blijven aan ons erfgoed binnen de sport, besluit Sam.