Hoe ping zweedse sterspelers aan boord haalde

In de Solheim Cup spelen twee Zweedse spelers met Ping-clubs: Maja Stark en Linn Grant. Maar dit zijn er slechts twee in een hele reeks die voor dit merk hebben gekozen. Dit kan geen toeval zijn. We bezoeken het Zweedse kantoor van Ping in Helsingborg om er meer over te weten.
–  Wij zetten ons in voor damesgolf, dat zit in onze cultuur ingebakken, zegt Patrik Bäckbom, Nordic Manager van Ping.

De lijst is lang. Voordat Annika Sörenstam een miljoenencontract tekende bij Callaway, speelde ze net als haar idool Liselotte Neumann met Ping. Wat verder in de tijd deden Mia Hjorth en Carin Koch hetzelfde en nog recenter ook Louise Stahle en Louise Friberg.
Noem het gerust een traditie.
–  Het damesgolf ligt Ping na aan het hart. Ons merk heeft altijd al de dames aangesproken, want we ontwerpen clubs die speciaal voor hen geschikt zijn. Ze hoeven zich dus niet geremd te voelen door te zware en te grote clubs waar ze moeilijk mee uit de voeten kunnen, zegt Patrik en voegt eraan toe:
–  Dankzij zoiets eenvoudigs als zes gripdikten bereiken we gemakkelijk verschillende typen spelers.

Ons gesprek vindt plaats in Ramlösa, vlak bij de Rya Golfclub, waar het bedrijf vroeger zijn kantoor had. Natuurlijk ligt het ook aan de geografische nabijheid. De grootvader van Linn Grant was pro bij deze club en van jongs af aan was er een band met het bedrijf.
Voor Maja Stark ontstond de band met Ping wat later.
–  We leerden Maja kennen toen ze de Junior Solheim Cup speelde. Langs die weg kwam ze bij de Ping-familie terecht. Het zijn langdurige relaties die Ping in stand weet te houden, vertelt Patrik en hij wijst erop dat ook Ingrid Lindblad, momenteel de beste vrouwelijke amateur ter wereld, met Ping speelt.
–  Velen van hen zijn naar een college geweest, waar Ping een sterke positie heeft. De meesten speelden met ons materiaal toen ze studeerden en zo kwamen we in contact met al het jonge talent. We hebben altijd jongens en meisjes vanaf de jongste leeftijd gesteund. We willen al vroeg een goede vertrouwensrelatie opbouwen.

Nu Linn, Maja en de andere dames het in de Solheim Cup op Finca Cortesín tegen Amerika opnemen, spelen ze niet alleen met clubs van Ping. Voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf levert Ping ook kleding voor het Europese team.
–  Ping-kleding bestaat al vele jaren lang, maar lange tijd gaven we de naam in licentie. Het laatste merk dat de licentie in Europa had, was Umbro. Het ontwierp zelf de kleding, maar mocht die van het Ping-logo voorzien. Umbro werd echter door Nike opgekocht en aangezien Nike ook actief was in het golf, scheidden onze wegen zich, legt Patrik uit.

Enkele ontwerpers bij Umbro wilden doorgaan met golf en richtten het bedrijf Ping Collection op om kleding voor Ping te maken. In 2015 werd het bedrijf door Ping overgenomen, dat nu dus over een eigen ontwerpafdeling voor kleding beschikt.
–  De producten werden steeds beter en we hadden inmiddels een dermate sterke marktpositie dat de tijd rijp was om officiële kledingsponsor voor de Solheim Cup te zijn. Dat zien we als een bekroning.

Ping heeft dus nu, 33 jaar nadat hun oprichter Karsten Solheim de Solheim Cup in het leven riep, een nog grotere vinger in de pap.

Met deze grote maar logische stap nemen Patrik en zijn collega’s een unieke positie in.
–  Wij maken geen onderscheid tussen heren- en damesgolf. Al in 1990 toen Karsten en Louise Solheim de Solheim Cup startten, was het een bijzonder grote investering. Maar ze wilden per se iets op touw zetten dat zich aan de Ryder Cup voor heren kon spiegelen. Het zit in onze bedrijfscultuur om geen onderscheid te maken.