Zo is een golfbal gebouwd – geschikt voor elke slag

Urethaan is aanzienlijk duurder dan ionomeer. Behalve alle research die aan premiumballen wordt besteed, is dat de hoofdverklaring voor het prijsverschil.
We moeten ook het patroon op de schil vermelden, de zogenoemde dimples. Door deze kuiltjes vliegt de bal stabiel, maar ze zijn ook aerodynamisch aangepast om de bal lengte te geven.

De tussenlaag – maakt het verschil

Hoe verder je slaat, hoe sneller de golfclub bij de impact beweegt en hoe meer de binnenkant van de bal ertoe doet. Bij een harde impact op de golfbal zijn de eigenschappen van de schil ondergeschikt.
Als je zo ver mogelijk wilt slaan, wil je dat de bal minder spint en op die manier rechter vliegt. Juist daarom bestaan er tussen de schil en de kern verschillende lagen die in variërende mate op lengte zijn afgestemd en voor optimale invalshoeken op de green zorgen.
Er zijn ballen met maar liefst zes lagen, die bedoeld zijn om optimale prestaties te geven bij elk type slag. Volgens sommige theorieën kunnen te veel lagen echter tot energieverlies leiden, waardoor de bal lengte verliest. De meeste premiumballen hebben drie tot vijf lagen.

De kern – bepaalt hardheid van de bal en je langste drive

Je maakt gebruik van de binnenkant van de bal als je een lange drive slaat. De energie van je club wordt specifiek op dit deel van de bal overgedragen. Merken die ver vliegende ballen produceren, zijn er met andere woorden in geslaagd om een rubbermengsel samen te stellen dat de energie optimaal overdraagt. Afhankelijk van hoe hard je swingt, zorgt ook de kern ervoor dat de bal hard of zacht aanvoelt. De hardheid wordt vaak beschreven met de term compressie, die aangeeft hoeveel de kern, die harder is dan de buitenste lagen, samengedrukt kan worden.